Wat is dameskorfbal?

Zoals de term als doet vermoeden, wordt er bij dameskorfbal de sport alleen beoefend door meiden en vrouwen. Waar bij traditionele korfbal een team bestaat uit 4 mannen en 4 vrouwen, bestaat een team bij dameskorfbal volledig uit vrouwen. Dameskorfbal bestaat al sinds 1938, 36 jaar na de oprichting van het gemengde korfbal. Het is ontstaan omdat het voor katholieken niet was toegestaan om gemend te sporten. Veel jongens gingen voetballen en vaak was het zo dat de pastoor de korfbalclub voor meiden opgerichte.

Vandaag de dag zijn er ongeveer 10.500 vrouwen die aan dameskorfbal doen. Dit komt neer op zo’n 12% van alle leden van de KNKV. Tot 1994 was er een losse korfbalbond voor dameskorfbal, de NDKB, maar deze is zo’n 27 jaar geleden samengevoegd met huidige KNKV.

Spelregels dameskorfbal

De spelregels bij dameskorfbal zijn in de basis hetzelfde als de spelregels voor gemend korfbal. Enkel gaan diverse spelregels bij het reguliere korfbal over wat er wel en niet mag tussen de geslachten zoals ‘een tegenstander van het andere geslacht mag niet verhinderd worden bij het gooien van de bal’. Deze regels gaan niet op in het dameskorfbal. Verder zijn alle spelregels ook van toepassing op dameskorfbal.

Verschil dameskorfbal en gemend korfbal

Omdat er andere spelregels zijn, veranderd ook de tactiek. Omdat iedereen elkaar mag verdedigen veranderd de dynamiek veranderd en wordt zowel aanvallen als verdedigen anders. Aanvallend moet er meer gecombineerd worden om kansen vrij te spelen. Bij gemend korfbal wordt bijvoorbeeld regelmatig gebruik gemaakt van de ‘steun’ wanneer de doorloopbal gemaakt wordt door het andere geslacht. Deze is dan niet over te nemen. Bij vrouwen mag dit wel altijd wat het lastiger maakt om dit uit te spelen.

Daarnaast veranderd het een en ander in de rebound. Omdat mannen vaak een lengtevoordeel hebben, is het in het gemende korfbal voor vrouwen lastiger om deze goed neer te zetten. Bij dameskorfbal is dit verschil kleiner. Als laatste zorgt de kracht van de mannen er voor dat het tempo bij gemengd vaak hoger ligt dan bij het dameskorfbal. Uiteraard is dit ook afhankelijk van het niveau.

Competitie dames korfbal

Net zoals bij gemend korfbal, kent dames korfbal een competitie. De hoogst haalbare klasse, is de topklasse. Ieder jaar spelen de beste verenigingen de play-offs. De twee winnaars van de play-off spelen tegen elkaar de finale om de titel ‘Nederlands kampioen dameskorfbal’. Verder zijn er competities voor de jeugd, senioren, recreanten en midweek teams.

Dameskorfbal finale Nederlands Kampioenschap

Benieuwd naar de uitslagen of standen van deze competities? Deze zijn te vinden op Competitie.korfbal.nl

Dameskorfbal verenigingen

Er zijn 80 verenigingen. Deze zijn met name gevestigd in het zuiden. Dit komt omdat van oorsprong hier met name meer katholieken wonen. Tussen Nijmegen, Tilburg en Maatricht. Verenigingen zijn vooral gevestigd in kleine dorpen. Steeds vaker worden kleine korfbalverenigingen in een gemeente gefuseerd tot één grote vereniging.

Bekende dameskorfbal verenigingen zijn:

• Rosolo
  • Korfrakkers
  • DDW
  • Be Quick
  • SPES
  • Swift

Benodigdheden dameskorfbal

Omdat dameskorfbal in essentie hetzelfde is als gemengd korfbal, zijn de benodigdheden voor het uitoefenen ervan niet anders. Alleen zie je bij dameskorfbal geen broekjes terug op het veld maar alleen de rokjes.

Bron afbeelding: https://www.tvschijndel.nl/17413-finale-dames-zaalkorfbal-seizoen-2019-2020