Je bekijkt nu Maak kennis met G-korfbal!

Maak kennis met G-korfbal!

• Berichtcategorie:Over korfbal

Wat is G-korfbal?

G-korfbal is een variant van korfbal geschikt voor mensen met een verstandelijke beperking. G-korfbal is de afkorting van ‘gehandicapten korfbal’. Voor deze variant van korfbal is een opzichzelfstaande competitie. Ook vinden er verschillende regionale toernooien plaats waarin G-korfbal in wedstrijdverband wordt uitgeoefend.

Wanneer G-korfbal?

G-korfbal is een goede uitkomst voor mensen met een verstandelijke beperking. Concreet houdt dit in dat spelers aan een van de volgende eigenschappen voldoen:

• IQ van 75 of lager
  • Syndroom van Down
  • ADHD
  • PDD NOS
  • Autisme

Door de spelers met bovenstaande eigenschappen is het vaak lastiger om een sport aan te leren. Maar met de juiste begeleidingen, aanpassingen in de training, geduld en een dosis enthousiasme is ook voor deze groep mensen korfbal een prachtige sport.

Opzetten G-korfbal

Niet alle korfbalverenigingen hebben helaas een G-korfbalteam. De KNKV zet zich dan ook in op G-korfbal breder onder de aandacht te brengen en helpt verenigingen hierbij op een actieve manier. De KNKV heeft diverse adviseurs die verengingen kunnen helpen bij het opzetten van G-korfbal. Daarnaast wordt verschillende voorbeeld oefeningen en tips gedeeld. Onderstaand kun je een handleiding downloaden.

Handleiding begeleiding G-korfbal

‘G-korfbal is een ideale sport voor mensen met een beperking’

Naast het enthousiasmeren van verenigingen faciliteert de KNKV ook diverse clinics met behulp van ambassadeurs. Steeds weer zijn deze clinics een succes. Zo vertelt Marjolijn Kroon, ambassadeur van G-Korfbal,  ‘G-korfbal is eigenlijk heel geschikt voor mensen met een verstandelijke beperking. Hoofdreden is eigenlijk dat er beschermd balbezit is. Mensen met een verstandelijke beperking vinden het soms moeilijk om een keuze te maken of zijn sneller verrast als een bal wordt afgepakt. Bij korfbal is dat niet zo omdat wanneer je de bal in je handen hebt, mag deze gewoon niet afgepakt worden door de tegenstander. Dat is ideaal voor sporten met een verstandelijke beperking’.

Afbeelding: https://www.knkv.nl/kennisbank/g-korfbal/