Je bekijkt nu Doorloopbaltraining: 5 ideeën voor leuke korfbaloefeningen

Doorloopbaltraining: 5 ideeën voor leuke korfbaloefeningen

Wil je tijdens je volgende training extra aandacht besteden aan de doorloopbal? Dan ben je aan het juiste adres. In de artikel hebben we 5 doorloopbaloefeningen verzameld voor op de korfbaltraining. Hier staan vast een aantal oefeningen bij die ook bij jouw team in de smaak vallen. We hebben eerder diverse warming-up oefeningen uitgelegd, maar veel van de onderstaande oefeningen zij ook goed te gebruiken voor de warming up.

1.      Korfloos scoren

Het doel van deze oefening is meteen duidelijk: de spelers gaan bij deze oefening trainen op het scoren met een doorloopbal maar zonder dat de bal de korf raakt. De oefening kan al uitgevoerd worden met 2 spelers per paal. Op deze oefening kunnen verschillende varianten worden bedacht afhankelijk van het niveau van de spelers. Een optie is dat de spelers een punt krijgen voor iedere keer dat ze korfloos weten te scoren. Gaat dat al makkelijk? Tel dan minpunten voor de keren dat het niet lukt.

2.      Doorloopbal varianten

In wedstrijdverband ontvangt de doorloper niet altijd de bal op het perfecte moment. Dat wordt met deze oefening nagebootst. Er zijn hierbij vier posities:

• 3 meter voor de korf
  • 1 meter voor de korf
  • Onder de korf
  • 1 meter achter de korf

Bij iedere positie dient de speler één keer te scoren.

3.      Van 10 naar 0

Bij deze oefening is enig telwerk vereist, daarom is deze oefening niet geschikt voor de kleinste. Maar bij de oudere teams zorgt deze oefening voor een leuke onderlinge strijd. Per korf staan 2 spelers die bij aanvang van het spel 10 punten hebben. Om de beurt maken zij een doorloopbal. Weten ze te scoren? Dan gaat er 1 punt in de denkbeeldige pot. Deze pot kan zo oplopen tot 20 punten. De punten gaan uit de pot wanneer een speler mist. De punten gaan dan naar de andere speler. Als er geen punten in de pot zitten, kunnen er ook geen punten verloren gaan.

4.      Doorloopballen bootcamp

Klaar voor de spierpijn? Met deze oefening worden verschillende krachtoefeningen gecombineerd met doorloopballen. Het team is in tweeën gedeeld waarvan de helft onder de korven staat en de helft in het midden. Als trainer bedenk je een krachtoefening, bijvoorbeeld 5 keer opdrukken. Hierna rennen de spelers in het midden naar de korf en nemen een doorloopbal. Zit deze? Dan hebben ze geluk en mogen ze rustig terug naar het midden. Missen ze? Dan moeten ze opdracht uitvoeren.

5.      Doorloopbal uit de ruimte

Bij deze oefening wordt niet enkel de doorloopbal geoefend maar is een belangrijk aandachtspunt ook het spelen van een lange bal. Er staan 2 korfballers vooraan in het veld op een paar meter afstand (zoals in wedstrijdvorm gebruikelijk zou zijn). Eén van de spelers heeft ook een verdediger. De 2 aanvallers spelen de bal één keer over. Dan gaat de speler met de verdediging de ruimte in/diep lopen. De overige aanvaller speelt de bal nog niet. De diep lopende speler maakt een schijnbeweging waardoor de verdedig er kort op gaat. Hierna rent de aanvaller naar de korf en ontvangt dan een lange bal van de aanvaller die nog voorin het veld staat. Deze oefening kan goed in partijvorm worden opgepakt.

Wij zouden het heel leuk vinden als je ons laat weten als je een van deze oefeningen hebt gedaan op de korfbaltraining. Heb je een favoriete doorloopbaloefening die niet in de lijstje mag ontbreken? Laat het ons weten!

Dit bericht heeft 2 reacties

1. John

Yes, we have a variation on this. If you miss the running in (doorloopbal) and the person behind you scores then you need to run around the hall. Walk of shame 🙂 Same concept we use for penalties. If you miss and the person behind you scores you need to run around the hall. It put some more pressure on the players to score

1. Korfbalinfo.nl

Goede toevoeging John, bedankt voor het delen! Dat zorgt inderdaad voor een goede druk om wedstrijdgevoel na te bootsen.