Je bekijkt nu De beste korfbalschoenen, hoe vind je de juiste voor jou?

De beste korfbalschoenen, hoe vind je de juiste voor jou?

• Berichtcategorie:Korfbalspullen

Omdat korfbal op verschillende ondergronden wordt gespeeld, kom je vaak niet uit de voeten met één paar korfbalschoenen. Voor korfbal heb je dus minimaal 2 en soms zelfs 3 soorten korfbalschoenen nodig:

• Zaalschoenen
  • Kunstgrasschoenen
  • Korfbalschoenen voor op gras

In dit artikel vertellen we je precies waar je op moet letten bij de aanschaf van nieuwe korfbalschoenen.

Waarom is de juiste schoen belangrijk?

Met korfbal maak je veel explosieve bewegingen. Denk daarbij aan springen, sprinten en korte acties maken. Daarnaast reageer je als verdediger constant op de acties van je tegenstander waardoor je vaak onverwachtse bewegingen moet maken. Om deze explosieve bewegingen op te vangen en blessures te voorkomen zijn goede korfbalschoenen essentieel.

Waaraan voldoet een goede korfbalschoen?

Zowel voor binnenschoenen als voor buitenschoenen geldt dat ze aan een aantal vereisten moeten voldoen:

1.Voldoende schokdemping

Met sporten hebben je voeten een belangrijke rol in het opvangen van de klappen die je maakt bij rennen en springen. Daarbij is springen nog extra belastend voor je voeten: wanneer je ongeveer 2,5 cm. van de grond komt met springen, moeten de botten al 1 tot 3 keer je lichaamsgewicht opvangen.

Dat is dan ook de reden waarom het belangrijk is om te gaan voor korfbalschoenen met schokdemping. Die schokdemping wordt gecreëerd door een speciaal materiaal in de tussenzool van de schoenen zoals gel kussentjes of EVA.

Helaas is het zo dat de kwaliteit van de schokdemping slechter wordt naarmate de schoenen veel gebruikt worden. Het is daarom belangrijk om op tijd nieuwe schoenen aan te schaffen.

2. Hoogte schoen

Vanwege de vele explosieve en soms onverwachtse bewegingen, worden bij korfbal vaak hoge schoenen gebruikt. Een hoge schoen zorgt namelijk voor mee stabiliteit en steun. Hoge schoenen ontlasten dus je enkels. Hierbij is een stevige hielklap belangrijk. Het is uiteraard wel essentieel dat bewegingen nog flexibel te maken zijn.

3. Zool

Bij korfbal worden en veel draaiende bewegingen gemaakt en korte, snelle acties. Om dit goed te kunnen doen, is goede grip nodig Daarnaast voorkomt goede grip blessures. Een goede zool herken je aan het profiel in de bal van je voet.

Grip zool korfbalschoenen

Korfbalschoenen voor in de zaal

Voor korfbalschoenen geldt dat er extra aandacht moet zijn voor de demping. Omdat de ondergrond harder is dan buiten, hebben je enkels, knieën en rug meer te verdragen. Onderstaand een aantal populaire schoenen voor in de zaal. In het rijtje staan zowel dames korfbalschoenen als heren korfbalschoenen. Het verschil zit hem vaak met name in de breedte van de schoen. Let dus goed op dat je voor de juiste gaat.

Korfbalschoenen voor (kunst)gras

Gelukkig spelen steeds meer verenigingen op kunstgras. Dat is niet alleen fijner spelen, maar zorgt ook voor het vergemakkelijken van de keuze in korfbalschoenen. Bij lang gras is het namelijk belangrijk dat de schoen over lange noppen beschikt om grip te hebben. Bij kunstgras schoenen is het echter belangrijk om maar korte nopjes te hebben. Ga dus voor jezelf na hoe vaak je op kunstgras of gras moet spelen.

Populaire merken korfbalschoenen

ASICS

Uiteraard trapt dit lijstje af met ASICS, hét korfbalschoenen merk als je het ons vraag. Maar hoe lang ASICS nog het populairste merk blijft? Daar kunnen de onderstaande merken wel eens verandering in brengen.

Mizuno

Mizuno is een Japans merk wat voor verschillende sporten schoenen ontwikkelt, zo ook dus korfbalschoenen. Mizuno is een opkomend merk dat steeds populairder wordt. Misschien heeft het iets te maken dat het Nederlandse team op deze schoenen speelt?

Adidas

Adidas is een gevestigde naam, ook binnen de korfbalschoenen. Het zijn gewilde schoenen omdat er voor iedereen wel een goede schoen is of het nu gaat om smalle of brede schoenen, hoge of lage of voor binnen of buiten.

Nike

Natuurlijk is Nike niet meer weg te denken uit de sportschoenen. Waar een paar jaar geleden Nike nog niet zo actief was binnen de korfbalbranche, zijn er nu steeds meer schoenen gemaakt voor korfbal.

Tips kopen korfbalschoenen

Of je nu in een fysieke winkel of online je korfbalschoenen bestelt, hierbij een aantal tips voor bij het passen:

1. Trek de sokken aan die je ook tijdens een wedstrijd aan hebt. Deze zijn vaak dikker dan de sokken die je normaal draagt.
  2. Draag je een brace? Vergeet deze dan ook niet aan te trekken bij het passen.
  3. Ren een klein stukje op de schoenen en probeer verschillende explosieve bewegingen. Spring een paar keer om de demping te testen.
  4. Zorg dat je voeten warm zijn. Je voeten zetten namelijk uit als ze warm zijn en dit is bij een korfbalwedstrijd natuurlijk ook zo.
  5. Koop je schoenen niet te klein. Er moet ongeveer een 0,5 tot 1 cm tussen je tenen en de voorkant van je schoen zitten.

Wist je dat je ook bij Bol.com eenvoudig korfbalschoenen kunt bestellen?