Je bekijkt nu 5 vragen om jezelf te stellen bij het kopen van een korfbal

5 vragen om jezelf te stellen bij het kopen van een korfbal

Ben je op zoek naar een korfbal om buiten de korfbaltrainingen om te kunnen oefenen? Dan is het goed dat je eerst dit artikel leest. We leggen je namelijk precies uit waar je op moet letten bij het kopen van een korfbal. We nemen je stap voor stap mee aan de hand van 5 vragen.

1.      Welke maat korfbal?

De eerste keuze die moet maken is welke maat korfbal je nodig hebt. Korfballen zijn verkrijgbaar in 3 maten oplopend van klein naar groot:

• Maat 3: deze maat wordt gebruikt bij de Kangoeroes en de F-jeugd.
  • Maat 4: hiermee wordt gespeeld bij de D-jeugd en E-jeugd.
  • Maat 5: vanaf de C-jeugd wordt er met de grootste bal gespeeld, maat 5. Maat 5 ballen moeten volgens de officiële richtlijnen van de KNKV tussen de 445 en 475 gram wegen.

2.      Is de korfbal voor indoor of outdoor gebruik?

Er zijn korfballen specifiek gemaakt voor indoor of outdoor gebruik. Sommige korfballen zijn echter ook geschikt voor beide omstandigheden. Ballen waarmee buiten wordt gekofbald, krijgen meer te verduren door weersomstandigheden en viezigheid van bijvoorbeeld modder. Let hier dus goed op bij de aankoop van een korfbal, sommige ballen zijn dus niet geschikt om buiten mee te korfballen. Ervan uitgaande dat korfballen voor privégebruik vooral voor buiten zijn bestemd (tenzij je een hele korfbalzaal in je huis hebt), zijn de onderstaande korfballen erg geschikt:

• Molten Korfbal ISSL (verkrijgbaar bij Bol.com)
  • Mikasa K-5 korfbal (verkrijgbaar bij Bol.com)

Voor beachkorfbal is het verstandig om te kiezen voor een outdoor korfbal.

3.      Welk merk korfbal is goed?

Er zijn verschillende merken die korfballen produceren. Onderstaande een aantal bekende merken met toelichting.

Erima

Erima is een gevestigde naam in de sportwereld. Sinds 2003 is Erima een partner van de KNKV. In 2016 begonnen zij met de productie van een optimale korfbal samen met TeamNL korfbalspelers. Hieruit is de Erima Equel Pro ontstaan die nu gebruikt wordt in de Korfbal League. Deze bal is tevens geschikt voor zowel de zaal als buiten.

Mikasa

Mikasa is het grootste merk binnen de korfballen en bestaat al geruime tijd. Alle ballen die ze produceren zijn goedgkeurd door International Korfball Association. Deze ballen worden ook vaak gebruikt in wedstrijden, zowel binnen als buiten.

Molte

De ballen van Molte worden al vele jaren over het korfbalveld gegooid. Het is een gevestigd merk dat korfballen aanbiedt voor een goede prijs/kwaliteit verhouding. De ballen worden ook veel gebruikt op trainingen. Ook hiervoor geldt dat de ballen allemaal goedgekeurd zijn door IKF.

Rucano

Rucanor biedt enkel korfballen aan voor binnen. Daarnaast zijn de ballen (nog) niet goedgekeurd door IKF. Als je dus op zoek bent naar een bal om thuis mee te oefenen, raden we eerder een van de eerder genoemde merken aan.

4.      Maakt de kleur van de korfbal uit?

Hier kunnen we kort over zijn, nee niet voor de kwaliteit. Dit kun je dus echt baseren op wat jij mooi of handig vindt.

5.      Hoe weet ik of de kwaliteit goed is?

Zowel de KNKV als de IKF (International Korfball Federation) keuren regelmatig de korfballen die op de markt zijn of komen. Controleer de korfbal die jij op het oog hebt dus of deze door deze organisaties is goedgekeurd, dan weet je zeker dat je een goede korfbal te pakken hebt.

Een laatste tip:

Hopelijk heeft deze informatie je geholpen bij het kopen van een korfbal. Nog een laatste tip: leg de korfbal altijd binnen als je hem niet meer gebruikt. Hierdoor slijten ze minder snel en heb je er dus langer plezier van!

Ben je naast een korfbal ook op zoek naar een korfbalpaal? Check dan even dit artikel waarin we je uit leggen waar je op moet letten bij het kopen van een korfbalpaal.