Je bekijkt nu Een eigen korfbalpaal kopen? 5 kenmerken waar je op moet letten.

Een eigen korfbalpaal kopen? 5 kenmerken waar je op moet letten.

• Berichtcategorie:Korfbalspullen

Wil jij niet alleen tijdens de trainingen oefenen op je doorloopbal, je schot of je strafworp en denk je erover na om een korfbalpaal voor in de tuin aan te schaffen? Super leuk! Veel oefenen zorgt ervoor dat je sneller de technieken onder controle krijgt zodat jij het ene na het andere doelpunt scoort. Daarnaast is het een goed cadeau voor korfballende kinderen.

Alleen, waar begin je met de zoektocht naar een goede korfbalpaal? Je wilt natuurlijk wel dat deze lang mee gaat. In dit artikel geven we je 5 punten waar je op moet letten bij de aanschaf van een korfbalpaal.

1.      Lengte korfbalpaal

Het belangrijkste punt: hoe hoog moet de korfbalpaal zijn? Dit is afhankelijk van in welk team er gespeeld wordt. Er wordt gekorfbald op drie verschillende lengtes korfbalpalen:

• 3,50 meter. Deze lengte wordt gebruikt vanaf de C jeugd t/m de senioren.
  • 3,00 meter. Hiermee speelt de D en E jeugd
  • 2,50 meter. De laagste korf is geschikt voor de F jeugd.

Speelt iedereen in het gezin al op de hoogste korf dan kun je kiezen voor een paal van 3,5 meter. Om niet voor ieder gezinslid een nieuwe paal te kopen of wanneer de kinderen overgaan naar een nieuw team, bestaan er verstelbare korfbalpalen.

2.      Verstelbare korfbalpalen

Verstelbare korfbalpalen zijn ideaal voor families waarin meerdere korfballers spelen die nog niet allemaal op de hoogste korf trainen. Ook groeit een verstelbare korfbalpaal mee. Hierdoor hoef je maar één keer een korfbalpaal aan te schaffen en kunnen de kinderen er vanaf de F’jes t/m de senioren gebruik van maken.

Het nadeel van verstelbare korfbalpalen kan zijn dat ze wat minder stabiel zijn dan korfbalpalen die uit één stuk bestaan.

3.      Korfbalmand

Waar korfbal van oorsprong gespeeld werd met rieten manden, is die tijd achter ons. Sinds 2008 is het verplicht om in wedstrijden gebruik te maken van korfbalmanden die gemaakt zijn van kunststof. Korfbalmanden worden in verschillende kleuren verkocht. Enkel is het zo bij officiële wedstrijden altijd de gele korf gebruikt moet worden. Ons advies is dan ook om te gaan voor een gele korfbalmand.

4.      Voet

Dan het punt: hoe blijft de korfbalpaal staan. Grofweg zijn hiervoor twee opties:

• Grondpot. Bij een grondpot wordt er een gat in de grond gemaakt waarin de korfbalpaal valt.
  • Voetplaat. Bij een voetplaat wordt de korfbalpaal op een plaat geschoven.

Het is belangrijk om te bedenken hoe je de korf wilt plaatsen voor aanschaf. De korfbalpalen die gebruikt worden voor een grondpot zijn namelijk langer omdat een stuk ervan in de grond komt te zitten.

Over het algemeen zie je dat bij korfbalwedstrijden gespeeld wordt met korven in een grondpot. Deze voorkeur is er omdat het veiliger is: bij een grondplaat bestaat het risico dat spelers uitglijden over de plaat, vooral bij slecht weer. Voor eigen gebruik wordt vaak gekozen voor een voetplaat zodat er geen gat in de grond gemaakt hoeft te worden. Daarnaast is het een voordeel dat de paal te verplaatsen is. Een ander nadeel van een voetplaat is dat hiermee de korf kan omvallen. Dit gebeurt gelukkig niet zomaar, hier is best wat kracht voor nodig.

Let verder bij de aanschaf op of de korfbalpaal inclusief voetplaat of exclusief voetplaat wordt geleverd. Dat een korf geschikt is voor een voetplaat betekent niet dat deze ook standaard meegeleverd wordt.

5.      Goedgekeurd door IKF en KNKV

Als laatste kun je controleren of de materialen zijn goedgekeurd door IKF en KNVK. Hierdoor weet je zeker dat je het juiste en veilig materiaal koopt.

Hopelijk helpt dit overzicht je bij het kiezen van de juiste korf. Via onze partner Gameballs kunt u korfbalpalen bestellen met gratis verzending en snelle levering. Mocht je nog vragen en/of opmerkingen hebben ter aanvulling op dit artikel laat het ons vooral weten. Dan rest ons niets meer dan je heel veel oefenplezier te wensen met de nieuwe korfbalpaal.