Je bekijkt nu 3 feitjes over korfbalmanden

3 feitjes over korfbalmanden

• Berichtcategorie:Korfbalspullen

De korfbalmand is alles waar het om draait in het spel, daar moet immers de bal doorheen. Tijd om daar eens even aandacht aan te schenken. Daarnaast kan de informatie handig zijn als je een korfbalmand wilt kopen.

1.      De kleur

Korfbalmanden zijn er in verschillende kleuren te verkrijgen. Als jij de korfbalmand gebruikt voor eigen gebruik, bijvoorbeeld om thuis te oefenen, kun je gaan voor de kleur die jij het leukste vindt. Maar zoals je op de korfbalvelden wel kan zien: in wedstrijden mag uitsluitend gebruik worden gemaakt van gele korfbalmanden.

2.      Rieten korfbalmanden

‘Vroeger’ waren korfbalmanden gemaakt van riet, of beter gezegd rotan. Maar daar kwam rond 1998 verandering in. Na verschillende protesten maakten de rieten manden plaats voor kunststof manden. De rotan manden waren namelijk niet duurzaam. Na enkele maanden gingen de manden hangen. Hierdoor was iedere korfbalmand anders.

Oud-bondcoach Adrie Zwaanswijk nam het initiatief en ontwierp samen met chemieconcern Akzo Nobel de korfbalmand zoals we hem vandaag kennen. Hoewel deze in het begin nog lichtblauw was. Het voorstel werd voorgelegd aan de Internationale Korfbal Federatie en werd daarna uitgebreid getest. Na het akkoord op de korfbalmanden stond er een omvangrijke klus te wachten: alle manden bij verenigen vervangen. Er werd geschat dat dit om zo’n 15.000 korfbalmanden zou gaan.

Sinds 1 januari 2004 worden alle internationale wedstrijden verplicht gespeeld met kunststof manden.

3.      Verschil in diameter

Standaard korfbalmanden hebben een diameter van 405 mm. Maar wist je dat de welpen mogen spelen op grote korfbalmanden. De diameter hiervan is 600 mm. Hierdoor is de kans op scoren groter wat het spelletje voor de jongste korfballers een stuk leuker maakt.

Eenvoudig online te kopen

Ben je op zoek naar een korfbalmand voor thuis? Deze kun je heel eenvoudig online bestellen, bijvoorbeeld bij onze partner Gameballs. Hieronder zie je zowel de korfbalmand voor de welpen als de standaard gele korfbalmand. Als de korfbalmanden op voorraad zijn heb je ze de volgende dag in huis met gratis verzending.