Je bekijkt nu Beginnen met korfbal? Een checklist voor de benodigdheden

Beginnen met korfbal? Een checklist voor de benodigdheden

• Berichtcategorie:Korfbalspullen

Ik heb de knoop doorgehakt. Na jaren korfbal alleen vanaf de tribune te aanschouwen, stap ik binnenkort weer het veld op. Vanaf m’n 4de tot m’n 20ste heb ik fanatiek gekorfbald. Door steeds terugkomende blessures zette ik er met tegenzin een punt achter. Nu 8 jaar later ga ik het weer proberen. Op een minder hoog niveau, maar hopelijk met net zoveel plezier.

In de tussentijd heb ik veel van mijn korfbalspullen weggegeven. Daarom is het opnieuw tijd om te zorgen dat ik de juiste benodigdheden heb om het veld weer te kunnen betreden. Begin jij ook met korfbal? In dit artikel geven we een handige checklist voor de benodigdheden die je nodig hebt met korfbal.

1.      Binnenschoenen én buitenschoenen

Een van de belangrijkste benodigdheden voor korfbal zijn de juiste korfbalschoenen. Het is belangrijk om binnenschoenen te hebben voor het spelen in de zaal en buitenschoenen voor het spelen op het veld. Zorg ervoor dat je binnenschoenen non-marking zijn, zodat ze geen strepen achterlaten op de zaalvloer. Voor het spelen op gras en kunstgras zijn verschillende soorten buitenschoenen nodig, omdat de ondergrond anders is.

Kies schoenen die comfortabel zitten en goede grip bieden op de ondergrond. We hebben een uitgebreid artikel geschreven over hoe je de beste korfbalschoenen voor jou kunt vinden.

2.      Sportkleding

Korfbal wordt traditioneel gespeeld in een rokje of broekje en een sportshirt. Het wedstrijdshirt komt meestal van de club en hoef je zelf niet te regelen. Dit kan per club verschillen, dus controleer dit bij je eigen club. Bij de meeste vereniggingen zorg je voor je eigen rokje of broekje. Ook kan het voorkomen dat je bij een bepaalde partij deze spullen voor de wedstrijd moet aanschaffen.

Naast de kleding voor de wedstrijd heb je ook de juiste sportkleding nodig voor de training. Kies voor kleding die comfortabel zit en die je niet belemmert bij het spelen. Denk daarbij aan:

3.      Trainingspak

Het trainingspak verdient extra aandacht. Waarom? Niks zo vervelend als een trainingsbroek die je snel moet uittrekken omdat je moet invallen in een wedstrijd en véél te lang duurt. Daarom dé tip. Zorg voor een trainingspak waarbij er een rits zit in de pijpen van de broek.

Daarnaast is een trainingspak ook belangrijk het warmlopen en om aan te trekken als je reserve zit. Het helpt om warm te blijven na het spelen. Kies een trainingspak dat comfortabel zit en dat geschikt is voor het weer. Ook voor de trainingspakken geldt dat ze soms vanuit de club worden uitgereikt.

4.      Sporttas

Een sporttas is handig om al je benodigdheden in op te bergen en mee te nemen naar de training of wedstrijd. Kies een sporttas die groot genoeg is voor al je spullen en die comfortabel te dragen is. Bij sommige verenigingen en teams zijn er tassensponsoren. Check dus bij je club of je een sporttas nodig hebt.

5.      Drinkfles

Tijdens het spelen is het belangrijk om gehydrateerd te blijven. Een drinkfles is daarom onmisbaar in je uitrusting. Kies een drinkfles die groot genoeg is om voldoende water of sportdrank mee te nemen en die makkelijk te gebruiken is tijdens het spelen. Het handigste is om te gaan voor een bidon. Deze flessen kenmerken zich door de dop die makkelijk te openen en te sluiten is. Wel zo handig om snel tussendoor te kunnen drinken.

6.      Korfbalpaal en korfbal

Wil je ook buiten de trainingen oefenen, is het handig om een korfbalpaal voor in de tuin te hebben. Dit maakt het mogelijk om te oefenen wanneer je maar wilt. Daarnaast is het natuurlijk belangrijk om een korfbal te kopen om mee te spelen en te oefenen. Kies een bal die geschikt is voor jouw niveau en de ondergrond waarop je speelt.

Hopelijk heeft deze checklist je op weg geholpen om de juiste korfbalspullen aan te schaffen. En nog een tip: beginnen de kids met korfbal? Vraag dan ook eens rond bij de vereniging of er iets oudere kinderen zijn die spullen over hebben omdat ze eruit zijn gegroeid. Het hoeft ten slotte niet altijd nieuw te zijn.