Je bekijkt nu Dit zijn de meest voorkomende blessures bij korfbal

Dit zijn de meest voorkomende blessures bij korfbal

De keerzijde van sporten: de kans om blessures op te lopen. Ik vermoed dat alle korfballers onder ons wel al eens te maken hebben gehad met een gekneusde vinger omdat de bal precies op het puntje van je vinger viel. Auw. Maar gekneusde vingers zijn helaas niet de enige kleerscheuren waarmee korfballers het veld moeten verlaten. In de artikel delen we je de meest voorkomende blessures bij korfbal én geven we een aantal tips hoe je ze kunt voorkomen.

Korfbal blessures

De meest voorkomende blessures bij korfballers zijn:

Enkelblessures

De blessure waar de meeste spelers in het korfbal last van hebben is een enkelverstuiking. Dit wordt met een duur woord distorsie genoemd, ook wel verzwikking of verdraaiing. Dat deze blessure relatief vaak voorkomt heeft er alles mee te maken dat er met korfbal veel gesprongen wordt en er korte, snelle bewegingen worden gemaakt. Hierbij loop de speler het risico dat de enkel naar binnen klapt. Hiermee kunnen de banden en het zenuwweefsel van de buitenkant van de voet beschadigd raken.

Knieblessures

Om dezelfde reden komen ook knieblessures vaak voor. Hierbij gaat het vaak om een verdraaiing van de knie waarbij de (kruis)banden en meniscus opgerekt worden of zelfs scheuren. Bij ernstige knieblessures zijn zowel de (kruis)banden als de meniscus beschadigd. Waar de blessure exact in de knie zit kan in de meeste gevallen worden vastgesteld door een fysiotherapeut. In sommige gevallen is er een scan of operatie voor nodig.

Naast de kruisbanden en de meniscus zijn ook de knieschijf en de quadriceps vaak te boosdoener. De quadriceps is de aanhechting van de spier onder de knie.

Vingers

En dan natuurlijk nog de vingers. Hieraan ontstaan regelmatig blessures als kneuzingen en botbreuken. Dit heeft er alles mee te maken dat de bal net verkeerd op je vingers terecht kan komen. Ook komt het voor dat vingers uit kom raken, bijvoorbeeld door achter een medespeler te blijven hangen waardoor de vinger naar achteren klapt. Hierbij worden de banden rondom de vinger opgerekt.

Sportblessures voorkomen

Niemand wil uit het veld geslagen worden door een blessure. Dat begrijpen we als geen ander. Daarom hieronder een aantal tips om sportblessures te voorkomen.

1. Sport regelmatig en houd rekening met hersteltijd. Wie regelmatig sport en rekening houdt met de hersteltijd na een intensieve training, heeft minder kans op blessures.
  2. Een goede warming-up is key voor het voorkomen van blessures. Met koude spieren ineens flinke inspanning leveren vergroot het risico op blessures. Daarom hebben wij verschillende warming-up oefeningen voor korfbal opgesomd.
  3. Pas krachttraining toe. Dit punt hangt sterk samen met de eerste tip; als spieren goed getraind zijn, heb je minder kans op blessures. Daarnaast zorgen sterke buik- en rugspieren ervoor dat je minder snel last krijgt van rugklachten.
  4. Gebruik goede schoenen. Ga voor geschikte korfbalschoenen die voldoende ondersteuning bieden. Bij veel sportblessures is hierbij de demping een extra aandachtspunt. Voor het buitenseizoen geldt dat het belangrijk is om je schoenen af te stemmen op de ondergrond waar je het meeste op speelt; gras of kunstgras.
  5. Cooling-down. Nee, na de training of wedstrijd niet direct de kantine in. Zorg eerst voor een goede cooling-down. Dit zijn een aantal rek en strek oefeningen om de spieren af te koelen. Tevens voorkomt dit spierpijn.
  6. Heb je een tijdje niet gesport, bijvoorbeeld na de zomerstop? Bouw dan rustig aan op en verhoog de intensiviteit van de trainingen stap voor stap. Begin ruim voor het seizoen weer met trainen om te voorkomen dat je al geblesseerd bent voor de eerste wedstrijd.

Last van een korfbalblessure

Heb je helaas toch last van blessure? Neem dan contact op met je huisarts of fysiotherapeut. Zij beoordelen de ernst van de blessure en bepalen hoe je het beste kan omgaan met de blessure. In sommige gevallen is het raadzaam om gewrichten en spieren in te tapen of een brace aan te schaffen. Dit kan zorgen voor extra stabiliteit indien nodig.

Bronnen: https://www.thuisarts.nl/sport-blessure/ik-wil-zorgen-dat-ik-geen-sport-blessures-krijg

Bronnen: https://fysioclub.nl/blogs/sportblessures-behandelen-en-voorkomen/