Je bekijkt nu Beachkorfbal: korfballen met de voeten in het zand

Beachkorfbal: korfballen met de voeten in het zand

We kennen allemaal de populaire strandsporten als beachvolleybal en footvolley wel. Maar wist je dat er in Nederland ruim 5000 sporters aan beachkorfbal doen? Hoog tijd dus om verder in dit onderdeel van korfbal te duiken.

Wat is beachkorfbal?

Beachkorfbal is een vorm van korfbal die in het zand gespeeld wordt en bestaat sinds 2000. Naast dat de ondergrond anders is, kent deze vorm van korfbal nog een aantal andere regels die we later toelichten. De belangrijkste verschillen zijn dat er 4 tegen 4 wordt gespeeld en er wordt gespeeld met 1 vak.

Hoewel de naam anders doet vermoeden, wordt beachkorfbal zowel outdoor als indoor gespeeld. Daarnaast hebben verschillende korfbalverenigingen aangelegde beachvelden buiten en wordt het vaak gespeeld bij meren en uiteraard op het strand. Door de snelheid waarmee beachkorfbal gespeeld wordt, is het voor publiek erg aantrekkelijk om te kijken.

Spelregels

Naast de standaard spelregels van korfbal, zijn er een aantal aanvullende of afwijkende spelregels bij beachkorfbal. Deze sommen we onderstaand voor je op.

• Beachkorfbal wordt 4 tegen 4 gespeeld. Een team bestaat uit 2 dames en 2 heren. Bij dameskorfbal bestaat een team uiteraard uit 4 dames.
  • In plaats van de gebruikelijke 2 vakken is er slechts één vak waarin beide korfbalpalen staan.
  • Het veld is een stuk kleiner: 9 meter bij 18 meter. De korf staat 3,5 meter vanaf de achterlijn.
  • De speeltijd van een wedstrijd is 12 minuten. Bij 6 minuten wordt er gewisseld van korf.
  • Wisselen met spelers op de bank mag onbeperkt.
  • Met de bal onder de eigen paal van de thuisspelende partij wordt de wedstrijd gestart. In de tweede helft begint de uitspelende ploeg met de bal onder de eigen paal.
  • Bij een zware overtreding is er geen strafworp zoals in het reguliere korfbal. Er volgt een vrije worp die de speler neemt waartegen de overtreding is gemaakt. Deze mag kiezen of dat gebeurt vanaf de plek van overtreding of op een plek 3 meter vanaf de paal.

Als laatste een regel die wij persoonlijk erg leuk vinden en hopen ook snel in het reguliere korfbal terug te zien: de ‘Golden Goal’. Als bij een finalewedstrijd de stand gelijk is bij het eindsignaal wordt er verlengt. De verlenging begint met een sprongbal waarbij twee gekozen spelers van het team springen om de bal die de scheidsrechter opgooit. Het team dat als eerste scoort is de winnaar. Als er nog niet gescoord is na 3 minuten volgen er vrije worpen.

Benodigdheden

Voor beachkorfbal zijn de volgende materialen/spullen van belang:

• Korfbalpaal. Bij beachkorfbal wordt vaak gewerkt met een korfbalpaal met een voetplaat. Over de voetplaat wordt voldoende zand gelegd zodat spelers hier niet over uitglijden.
  • De korfbalmand. Opvallend is dat bij beachkorfbal vaak gebruik wordt gemaakt van een rode korf in plaats van de gele korf die je ziet in het reguliere korfbal.
  • Korfbaltenue. Hiervoor gelden dezelfde regels als bij regulier korfbal: de kleuren van het team moeten hetzelfde zijn maar de vorm mag bij vrouwen en mannen wel anders zijn.
  • Lijnen. Bij officieel beachkorfbal wordt vaak gekozen voor opvallende kleuren zoals blauw zodat het beter afsteekt tegen de kleur van het zand.
  • En natuurlijk, de korfbal zelf. Hiervoor worden dezelfde ballen gebruikt als bij veld- en zaalkorfbal.

Het leuke van beachkorfbal is dat je geen korfbalschoenen nodig hebt maar dat het gespeeld wordt op blote voeten.

Toernooien

Dat beachkorfbal een serieuze variant van korfbal is, blijkt wel uit het feit dat er zelfs een NK beachkorfbal is. Sinds 2014 wordt dit georganiseerd op het strand van Scheveningen. Voor de jeugd is het vooral ter recreatie en is er een open inschrijving. Om een gooi te doen naar de titel ‘Nederlands Kampioen Beachkorfbal’ moeten senioren en junioren zich plaatsen via een ranking toernooi.

Wil je meedoen aan het jaarlijkse toernooi? Bekijk dan de website van de KNKV wanneer je team kunt inschrijven.