Je bekijkt nu Korfbal termen, wat wordt er toch allemaal geroepen op het veld?

Korfbal termen, wat wordt er toch allemaal geroepen op het veld?

• Berichtcategorie:Over korfbal

Als je wel eens een wedstrijd korfbal hebt gezien, is je vast opgevallen dat er ontzettend veel geroepen wordt. De spelers en coaches proberen hiermee te informeren wat er op dat moment in het veld gebeurt. Dit wordt vooral door de verdedigende partij gedaan. Wanneer een speler aan het verdedigen is, vindt het grootste deel van het spel achter hem/haar rug plaats en dus buiten het gezichtsveld. Om beter te kunnen verdedigen is het van belang dat hij/zij weet wat er gebeurt. Wat al die termen beteken, leggen we je in dit artikel uit.

Om de termen te begrijpen, leggen we nog een aantal basis begrippen uit die je helpen korfbal beter te snappen. Handig als je binnenkort een wedstrijd gaat kijken en ook mee wilt praten met de rest langs de lijn. Mis je nog een begrip? Laat het ons vooral weten en we leggen het je uit.

Rebound

We beginnen met een belangrijke positie in het spel: de rebound. Dit is de positie onder de paal. Dit is een belangrijke positie omdat de aanvallende partij (meestal) niet wil schieten op het moment dat er niemand bij de paal is om de bal te vangen als hij er niet in gaat.

Als de aanvallende partij de rebound heeft wordt dit geroepen door degene die de rebounder verdedigt. Hij/zij heeft namelijk vaak namelijk meeste overzicht op de rest van het veld. Per vereniging en soms zelfs per team verschilt het wat er geroepen wordt. Voorbeelden zijn:

• Er op
  • Ben er
  • Voor
  • Kort
  • Sluiten
rebound korfbal

Steun

De steun, ook wel ‘aangeef’ genoemd is de positie voor de korf. De aanvaller staat met de rug naar de paal en is het aanspeelpunt voor de andere spelers in het veld. Vanaf hier wordt de bal vaak gespeeld naar de spelers in het veld die kunnen schieten of die gaan voor een doorloopbal.

Steun korfbal

Doorloopbal

Met een doorloopbal rent een speler naar de korf en krijgt op korte afstand de bal. De speler probeert vervolgens onderhands en in de loop (zonder te lopen) te scoren.

Doorloopbal korfbal

Manieren van verdedigen

Er wordt onderscheid gemaakt tussen 2 soorten verdedigen:

• Achter verdedigen
  • Voor verdedigen

Het komt er simpelweg op neer of de aanvallende partij de rebound wel of niet kan pakken.

Achter verdedigen

Met achter verdedigen doet de aanvallende partij er alles aan om ervoor te zorgen dat de tegenstander niet bij de paal komt. Zo wordt voorkomen dat er geschoten kan worden. Zolang dit lukt, wordt er regelmatig ‘achter’ geroepen door degene die het overzicht heeft. Zo weet de rest van het team dat ze afstand kunnen bewaren van de aanvaller. Dit wordt ook wel ‘zakken’ genoemd.

Voor verdedigen

Voor verdedigen is het tegenovergestelde van achter verdedigen. Hierbij heeft de aanvallende partij een goede positie onder de paal waardoor het mogelijk is om te schieten. De verdedigende partij reageert hier op door schoten te voorkomen en dus ‘kort’ op de aanvallende partij te zitten. Als er kort verdedigd wordt, is het lastig om een doorloopbal te verdedigen. Daarom wordt bij voor verdedigend de steun zoveel mogelijk voorkomen.

Wanneer een verdedigend team ervoor kiest om achter te verdedigen maar uiteindelijk wel de rebound weet te pakken, wordt er overgeschakeld naar voor verdedigen. Daarom kun je dus kort na elkaar horen ‘achter’, ‘wordt opgelost’ en ‘voor’. ‘Wordt opgelost’ is een term die wordt gebruikt op het moment dat de aanvallende partij de rebound aan het pakken is.

We hopen dat je met deze uitleg de termen die geroepen worden iets beter kunt begrijpen. We hebben zoveel mogelijk korfbaltermen proberen op te sommen, maar er zijn er vast nog een aantal die we missen. Welke hoor jij veel? Laat het ons weten, en we vullen de lijst aan.

Bronnen afbeeldingen:

Thuis oefenen met korfbal

Wil je thuis oefenen met korfballen? Onderstaand een aantal geschikte korfballen. Je kunt deze eenvoudig bestellen via Bol.com. Korfballen zijn verkrijgbaar in 3 maten oplopend van klein naar groot:

• Maat 3: deze maat wordt gebruikt bij de Kangoeroes en de F-jeugd.
  • Maat 4: hiermee wordt gespeeld bij de D-jeugd en E-jeugd.
  • Maat 5: vanaf de C-jeugd wordt er met de grootste bal gespeeld, maat 5.